طی یک دهه‌ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می‌گذرد، روش‌ها و مدل‌های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورد استفاده قرارگرفته است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مدل‌ها اشاره می‌شود.

 

بنر

بنر عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیل شکلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می‌شود و ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول 460 و عرض 60 پیکسل است. بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می‌روند.

بنرها معمولاً در فرمتGIF ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می‌گیرند. کاربر با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه‌ای منتقل می‌شود که توضیحات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می‌دهد یا مستقیماً به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ مذکور را طراحی کرده منتقل می‌گردد. در حقیقت، این مدل از تبلیغات اینترنتی را می‌توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در رومه‌ها و مجلات تشبیه کرد.

بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می‌توان آنها را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

 

کاملتر بخوانید

 

الف) بنرهای ثابت

این بنرها معمولاً در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی‌کنند. قبلاً از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می‌شد موردتوجه بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرند کمتر استفاده می‌گردید. لیکن امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل اخیراً استفاده از آنها افزایش یافته است.

 

ببنرهای متحرک (انیمیشنی):

این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و بــــــا استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتونهای انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند.

اندازه و حجم این بنرها نیز معمولاً از بنرهای ثابت بیشتر است. از مزیت‌های این نوع بنرها آن است که می‌توان با استفاده از آنها پیام‌های تبلیغاتی پیچیده‌تری طراحی کرد و نیز اینکه این بنرها برای کاربران جالب‌تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می‌کند. اما ازطرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه‌های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می‌دهند

 

ج) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای):

در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارهــا و فن‌آوری‌های رسانه‌ای، ویژگی‌ها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می‌کنند به گونه‌ای که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می‌کنند. برای مثال بنرهایی وجود دارند که نخست چند گزینه را برای کاربر نمایش داده (مثلاً سوال درمورد مذکر یا مونث بودن کاربر) و درصورت انتخاب هریک از آن گزینه‌ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می‌شود.

درحقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته‌تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امکانات بیشتری هستند. البته مشکلاتی که درمورد بنرهای متحرک گفته شد درمورد این بنرها نیز به نحو شدیدتری مطرح است.

با وجود این مشکلات و نیز با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آنها اما از آنجا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است

لذا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر از آن استفاده کنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج‌ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

جدیداً انتقاداتی نسبت به اثربخشی بنرها وارد شده است. طبق برآوردها نرخ کلیک کردن کاربران بر روی بنرها که در سال 1994 میلادی، 10 درصد بوده است در سال‌های اخیر به حدود 3 درصد و بعضاً تا زیر یک درصد هم رسیده است.

بعضی از دلایل کاهش این نرخ عبارتند از: تبلیغات بیش از حد در اینترنت (غرق شدن کاربران در پیامهای تبلیغاتی) و همچنین کمتر شدن جستجـــــــــوها و پرسه زدن‌های بی‌هدف کاربران در اینترنت. به همین دلیل، آژانس‌های تبلیغاتی سعی کرده‌اند تا با به کارگیری بنرهای تعاملی، با ویژگی‌های جالب و سرگرم کننده و دارای غنای رسانه‌ای این نرخ را افزایش دهند. به هرحال هنوز بنرها پراستفاده‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها در اینترنت افزوده می‌شود.

 

خرده سایتها

خرده سایت‌ها عبارتند از پنجره‌های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد دراینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و حاوی نوشته‌ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــــد.

 

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به پایگاه‌های اینترنتی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند از آنها برای جستجوی مطالب موجود در اینترنت استفاده کنند.

این موتورها، بعد از آنکه کاربر، موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده وارد می‌کند، لیستی از پایگاه‌های اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربر هستند بـــرای او جمع‌آوری می‌کند.

 

پست الکترونیک

استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانی‌تری است. تبلیغات اینترنتی از طریق بنرها، خرده سایت‌ها و موتورهای جستجو تکنیک‌هایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فن‌آوری‌های اینترنتی بوده و ســــال‌ها قبل از وب مورداستفاده قرار می‌گرفته است (البته باید متذکر شد که بعداز اختراع وب، فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیز طراحی گردید).با این حال، به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است به گونه‌ای که طبق پیش بینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تعداد نامه‌های الکترونیک تبلیغاتی که کاربران اینترنت سالانه دریافت می‌دارند از 40 عدد در سال 1994 به بیش از 1600 عدد در سال 2005 افزایش یافت.

 

 


مشخصات

آخرین جستجو ها